Guiden Maria berättar kyrkans historia, alla lyssnar intresserat

Bussresa 27 maj 2016

Bilder från vår bussresa till Lövstabruk

I hällande regn tog ett drygt 30-tal medlemmar från Gävle bussen till Leufsta Bruk. Vi började med lunch på värdshuset, därefter guidad tur i den närliggande kyrkan. Maria, vår guide, berättade mycket intressant om den gamla brukskyrkan. Därefter besökte vi Leufsta Bruks Herrgåd med fina salar och ett fantastiskt kök fullt med kopparsaker. Vi fortsatte vår resa och då vädret inte var med oss denna dag valde vi bort trädgården och besökte Hantverkshuset, en ateljé och butik med keramik, smide med mera. Besöket avslutades med eftermiddagskaffe på gammalt vis i smedsbostaden, som har kvar planlösningen från 1800-talet, serverat av tre damer i tidstrogna kläder.

50 000 starka skäl att bli medlem

Bli medlem!